Ben ik burnout

BURNOUT OF OVERSPANNEN ?

Burn-out is een fysiologische aandoening waarbij je emotioneel en fysiek uitgeput voelt en je weinig tot niets meer kan presteren.

De term burn-out werd begin jaren zeventig voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse psychotherapeut Herbert Freudenberger en Christina Maslach. De opvatting van de laatste is inmiddels dominant geworden. Burn-out bestaat in haar opvatting uit drie, min of meer samenhangende verschijnselen: uitputting (extreme vermoeidheid), cynisme (afstand hebben van het werk, dan wel de mensen met wie men werkt), en een lager zelfbeeld van de eigen competenties. Dit zijn ook de drie aspecten die in de sinds 1984 bekende burn-out test Maslach Burnout Inventory (MBI) voorkomen.

Te veel stress op het werk en in de privésituatie zouden oorzaken van burn-out zijn. Een sensitieve persoonlijkheid met bovengemiddeld verantwoordelijkheidsgevoel en de neiging tot perfectionisme zouden risicofactoren zijn

En ja...iedereen beleeft zo nu en dan momenten van stress. Dit is normaal gesproken geen probleem en hoort bij het leven. Maar wanneer wordt het dan een burn-out...?

 

  1. Stress

In deze fase is er nog niets aan de hand. Er is af en toe stress, en er is daarna weer ontspanning.  Je functioneert prima. Je lichaam herstelt zich volledig in de fasen van ontspanning. Wanneer de stress wat langer  duurt geeft het lichaam kleine signalen . Bijvoorbeeld lichte hoofdpijn, een opgejaagd gevoel en wat minder goed kunnen slapen.  Wanneer maar voldoende ontspanning hebt waardoor je herstelt is er geen probleem en wordt je ook niet burn-out.

  1. Regelmatige stress

De stress komt steeds vaker voor en er is geen of te weinig ontspanning. De momenten van ontspanning zijn er wel maar onvoldoende om volledig te herstellen.. Je komt terug na vakantie en vervalt in het zelfde patroon.  Waar het dan eigenlijk al verkeerd gaat is dat je meestal gewoon door kunt lopen en je je niet bewust bent van het probleem dat zich aan het opstapelen is. Deze fase kan lang voortduren zonder overspannen te raken.

  1. Overspannen

De energie in je lichaam wordt minder en stress-hormonen (cortisol) beginnen hun tol te eisen. Je hebt moeite om de dagelijkse dingen naar tevredenheid te kunnen afmaken en begint ook minder lekker in je vel te zitten.

Herkenbare symptomen

  • Verlies van concentratie
  • Angst en paniek klachten
  • vergeetachtigheid
  • Je voelt je down
  • Verhoogde hartslag
  • Nergens zin in hebben
  • Oppervlakkige ademhaling.
  • Gevoelig voor prikkels
  • Piekeren

Lichamelijke symptomen

  • Je voelt je moe
  • je slaapt slecht
  • Gevoel van uitputting
  • spierpijn
  • Snelle oppervlakkige ademhaling
  • Hoofdpijn
  • Beperkt zicht
  • Oorsuizen
  • Darmproblemen
  • Koud

Dit is  het moment dat je echt gaat merken dat je jezelf door de stress aan het slopen bent. Je moet nu iets gaan doen om veel ellende te voorkomen.

Bijvoorbeeld:

  • Minder werken
  • Tijd nemen voor ontspanning
  • Bespreekbaar maken met leidinggevende

Je moet echt structurele veranderingen  aanbrengen om de dagelijkse stress te verminderen. Wanneer je hulp zoekt voorkom je burn-out. Ken je grens!  Want als je dit eerder had opgemerkt dan was je niet in deze situatie beland. Er is dus een blinde vlek. Iets wat je doet dat niet werkt.  Een gespecialiseerde hulpverlener ziet dat eerder dan jijzelf.  In deze fase  is met voldoende rust en begeleiding erger (burnout) te voorkomen.

Het probleem is wel dat mensen vaak op zoek gaan naar een oplossing voor de fysieke klachten maar niet hun leefstijl aanpassen.

Bijvoorbeeld naar de fysiotherapeut voor de pijntjes en stramme spieren of naar de huisarts voor een slaapmiddel. En dat is eigenlijk jezelf voor de gek houden..

  1. Burn-out

En dan komt ie.. de burn-out. Je hebt alle signalen genegeerd. Je bent tegen beter weten in doorgegaan.  Je lichaam is volledig uitgeput. Er is nu geen keuze meer.  De klachten zijn niet meer te negeren en gaan je leven beheersen. De hiervoor genoemde burn-out symptomen zijn in alle hevigheid aanwezig.

  • Angst of paniek klachten
  • Totraal gevoel Van uitputting
  • Extreem gevoelig voor prikkels
  • Je voelt je echt beroerd en slecht

En toch hoor ik vaak: het was totaal onverwacht. Van de ene op andere dag kan ik niets meer. Soms is het zelfs zo erg dat mensen  niet meer zelf thuis kunnen komen of  letterlijk instorten. Je lichaam heeft nu aan de noodrem getrokken. Alle signalen zijn structureel genegeerd. Hoe belangrijk je werk en privé ook zijn, je zult nu aan de slag moeten met jezelf en jouw leefstijl die dit heeft veroorzaakt.

Het zal een zware en lange strijd worden, maar je kunt herstellen en er als een sterker en wijzer mens uitkomen.  Je bent echt niet de eerste  met deze ernstige burn-out symptomen en het wordt beter... Geloof me.

  1. Burn-out re-integratie

Na de gedwongen rust krijg je meestal een gevoel van opluchting. Je Moet je leefstijl omgooien en ook op cruciale punten anders leren denken. Je hebt ongelooflijk mooie kwaliteiten, maar je valkuil is dat je erin bent doorgeslagen. Wanneer je blij bent dat het ergste voorbij is ga je weer (eerst voorzichtig) aan het werk Vooral wanneer je voldoende geleerd hebt en je leefstijl hebt aangepast. Soms gaat men na de gedwongen rust en het eerste herstel weer verder in het oude patroon. Dus dan heb je nog niets geleerd blijkbaar  en kan de burn-out opnieuw een bezoekje brengen. Je lichaam grijpt weer in.

Het beetje energie dat je hebt opgebouwd is al snel weer volledig verdwenen.  Je valt weer helemaal terug in je oude patroon.  De paniek, de wanhoop en stress nemen in de herhalingsburn-out fase vaak toe.  Als je in deze situatie belandt moet je bedenken dat nu echt een wake-up call is die je niet moet negeren. Je moet de je de juiste prioriteiten moet stellen en je leefstijl omgooien . Wat is belangrijk en wat niet. Ik ben geen voorstander van medicatie maar soms kan nodig zijn om hier te komen.

  1. Het herstel

Na de dip ( de eerste of de herhaling)  zal er een moment komen dat je weer voorzichtig beter gaat voelen .  Je krijgt weer wat controle over jezelf en dat besef zal in veel gevallen leiden naar het echte volledige  herstel. Je bent je zeer bewust van het risico op een terugval en je hebt je leefstijl aangepast. Misschien zelfs gekozen voor een andere baan.  Je maakt keuzes waardoor je leven blijvend zal veranderen. Stress zal altijd een onderdeel van het leven zijn, maar je hebt het onder controle.

Professionele hulp bij het aanpakken van je burn-out

Als je eenmaal burn-out bent, dan is professionele hulp een prima middel om er weer snel van af te komen. Ga vooral naar een coach of specialist waar je je goed bij voelt en die je vertrouwd. Vertrouw op je onderbuikgevoel.

De  aanpak van burnout verloopt bij NLProfiling in drie fasen:

  1. In enkele individuele coaching-sessies pak je direct de acute problemen en oorzaken van je burnout aan.
  2. In de een op een-training werk je aan je persoonlijke ontwikkeling waardoor je inzichten krijgt wat er moet veranderen.
  3. In een (online) vervolgtraject deel je al je leerervaringen zodat anderen ook van jou kunnen leren. Het delen van je ervaring geeft je nog meer inzicht in jezelf

NLProfiling werkt vooral in Noord Holland en West Friesland. Hoewel onze meeste clienten in deze regio wonen komen er ook clienten van (ver) buiten de regio naar ons toe. Dus schroom niet om een keer te bellen of te mailen.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.